Over Juf Joke

Ik ben Joke de Boer, veel mensen kennen me als juf Joke. Ik ben gespecialiseerd in het werken met kinderen met leer- en gedragsproblemen. Daarnaast ben ik moeder van twee prachtige dochters Tara en Isa.

Na mijn opleiding als Leraar Basisonderwijs ben ik als juf gestart in de onderbouw. Hoewel ik dit een aantal jaren met veel plezier heb gedaan kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik vaak niet alles uit de kinderen kon halen wat er in zat. Dit deed me besluiten om me verder te gaan ontwikkelen als onderwijsexpert via de Master opleiding “Special Educational Needs”. Na deze studie kreeg ik de mogelijkheid om als intern begeleider (IB-er) op twee verschillende scholen aan de slag te gaan. Vanuit deze rol kreeg ik meer handvatten om met kinderen te werken, maar omdat ik meer bezig was met beleid schrijven en leerkrachten begon ik wel het contact met de kinderen te missen.

Samen met mijn gezin zijn we in 2013 vertrokken naar Australië en hebben daar een jaar als expat gewoond. Hier heb ik onder andere op een basisschool gewerkt en deed vrijwilligerswerk in een Australische gevangenis waar ik werkte met kinderen van gedetineerden. Met veel interesse heb ik gekeken naar het schoolsysteem. Wat mij opviel was dat de werkdruk voor de kinderen vergeleken met Nederland erg hoog was, al vanaf 5 jaar krijgen kinderen daar huiswerk mee. Daarnaast was de prestatie druk ook erg hoog en is het systeem vooral gericht op de extraverte kinderen.

Mijn dochter (introvert) werd steeds stiller en zei geen woord op school, daarnaast leek ze onverschillig te worden. Als ouder maakt mij dit erg verdrietig en maakte me aan het twijfelen of dit het juiste schoolsysteem zou zijn voor mijn dochter. Als ouder wil je graag dat je kind gelukkig is en daarnaast wil je ze ook ervaringen op laten doen waar ze van kunnen leren. Maar we zagen dat het bij haar ten koste ging van haarzelf en mede daardoor besloten we om weer in Nederland te gaan wonen. Hier hoeft ze zich niet anders voor te doen op school en mag ze gewoon zichzelf zijn. Ze geniet weer met volle teugen op school!

Uiteindelijk deed dit me besluiten om mijn eigen praktijk te beginnen. In mijn praktijk vind ik het heel belangrijk dat kinderen gewoon zichzelf mogen zijn. Ik heb nu de kans om alles te combineren. Het werken met kinderen en ouders en daarnaast het ondersteunen van scholen en leerkrachten door ze anders te laten kijken naar kinderen. De afgelopen jaren heb ik veel geïnvesteerd in verschillende opleidingen en ben uiteindelijk tot mijn eigen werkmodel gekomen, de piramide. Naast dit model maak ik gebruik van oplossingsgerichte methodes als “Ik leer leren”, Jamara en “Ik leer anders”.