Het is mijn missie om ouders en leerkrachten in te laten zien hoe hard kinderen (voor hun) werken.

Wat je ziet is vaak geen onwil dat leren niet lukt maar onmacht.

Het leerproces van kinderen gaat vaak prima als we kinderen de tijd en de rust gunnen om tot ontwikkeling te komen. Doordat de laatste jaren kinderen in een jaagtempo leren lezen, schrijven en rekenen, ontmoet ik  veel verdrietige kinderen met ongelukkige ouders in mijn praktijk. Kinderen die met pijn in hun buik naar school gaan en ouders die met hun handen in het haar zitten omdat ze niet meer weten hoe ze hun kind het beste kunnen helpen.

In ons huidige onderwijsstelsel wordt vaak gedacht dat hoe eerder we kinderen letters aanbieden des te sneller ze leren lezen. De praktijk wijst uit dat dit niet klopt. Denk maar eens aan de kleuters die al letters moeten leren in groep 2 en in het begin van groep 3 dit alweer zijn vergeten.

Om optimaal te kunnen leren moet je een  goede lichaamsbeheersing hebben, je emoties kunnen controleren en sociale vaardigheden hebben ontwikkeld. Om tot dit punt te komen doorloop je vanaf je geboorte verschillende fases. Deze fases worden bepaald door de natuur. Door fases over te slaan of te vervroegen mis je belangrijke ontwikkelingsbouwstenen waardoor je leerproblemen kunt ontwikkelen.

Al deze fases  heb ik samengevat in mijn eigen ontwikkeld model, de leerpiramide. Het model is gebaseerd op de verschillende trainingen en opleidingen die ik heb gevolgd waaronder bodymap en rmt.

Dit model volgt het kind en waar het staat in zijn huidige ontwikkelingsfase. Het model, gemaakt in lagen, geeft duidelijk aan welke stappen kinderen moeten doorlopen voordat ze voordat ze klaar zijn om goed te kunnen leren lezen, schrijven en rekenen. We beginnen bij stap 1 en eindigen bij stap 6.

En geloof me het is informatie die ik zelf graag had gehad voordat ik leerkracht en moeder werd.

 

1.    Veiligheid

Dit is de eerste stap. Het begint met een veilige situatie voor kinderen om tot leren te komen.

“Pim (7) zijn juf is langdurig ziek, daardoor staat er regelmatig een andere leerkracht voor de groep. Pim wordt in de klas erg stil en thuis is hij onhandelbaar en druk. Door de vele wisselingen weet Pim niet meer waar hij aan toe is. Zijn basis van veiligheid en structuur is weg.”

2.    Reflexen

De tweede laag zijn de reflexen. Denk hierbij aan een baby die bewegingen maakt die vanzelf lijken te gaan zoals: schrikken, drinken, grijpen. Allemaal reflexen die een baby nodig heeft om te overleven. En als de baby deze reflexen doorlopen heeft worden hierop andere bewegingen gebouwd. Denk bijvoorbeeld aan het recht houden van je hoofd op je lichaam. Hiervoor heb je een levenslange reflex nodig dat hoofdrechtingsreflex heet.

“Sanne (9) zit tijdens het avondeten met haar hand onder haar hoofd. Vooral als ze moe is doet ze dit. Haar vader vindt het erg vervelend want het is niet netjes om te eten terwijl je een hand onder je hoofd hebt. Sanne kan er niks aan doen, ze ondersteunt haar hoofd omdat haar rug en nek moeite hebben om het te doen.”

3.    Horen / Evenwicht – Zien, proeven, ruiken en voelen

In de derde laag ligt de nadruk op de zintuigen en het evenwicht. Baby’s en jonge kinderen leren door deze zintuigen. Ze stoppen van alles in hun mond om te ontdekken wat het is. Op een gegeven moment is het niet meer nodig om alles in je mond te stoppen, maar zelf ervaren blijft belangrijk om nieuwe dingen te leren.

“Abel (8) valt tijdens het spelen vaak, ook als hij door het huis loopt stoot hij zich vaak. Tijdens het afwassen laat hij vaak wat vallen. Hij heeft moeite om zijn aandacht op twee dingen tegelijk te richten. Het aanvoelen van de ruimte om zich heen en het gevoel van het vasthouden van materialen lijkt hij lastig te vinden. Hij heeft moeite met evenwicht en waar hij zich bevindt in de ruimte.”

4.    Fijne motoriek – grove motoriek

De vierde laag bestaat uit twee onderdelen. De fijne motoriek en de grove motoriek. Eerst komt de grove motoriek en dan pas de fijne motoriek.

Grove motoriek: Kinderen kunnen zich op een behendige en soepele manier bewegen.

“Als de deurbel gaat doet Lars (7) liever niet open. Het zijn de buurkinderen die vragen of hij mee wil doen met voetballen.  Omdat hij zich houterig beweegt en daardoor zijn lichaam niet zo goed vertrouwt gaat hij liever alleen binnen met de lego spelen.”

Fijne motoriek. Dit betekent dat je verfijnde en precieze bewegingen uit kunt voeren.

“Als Tim een spelletje doet achter de nintendo dan beweegt zijn mond mee. Dit betekent dat als zijn hand beweegt zijn mond ook beweegt. Deze bewegingen zijn nog aan elkaar gekoppeld en dat kost hem meer energie.”

5.    Goed kunnen zien, goed kunnen horen

In de vijfde laag hebben we het over goed kunnen zien.

Dit betekent meer dan alleen goed zicht. Het gaat om het waarnemen van je omgeving/informatie en het verwerken van deze informatie.

“Tijdens het lezen van een boek leest Tessa (10) vaak dezelfde regel opnieuw. Het lijkt soms wel of de letters dansen voor haar ogen.  Plezier in lezen heeft ze nooit gehad en nu moet ze nog meer lezen om haar achterstand in te halen. Ze krijg nog minder zin in lezen en haar leesniveau gaat ook niet vooruit.”

Goed kunnen horen: dit betekent meer dan gehoor alleen. Het gaat hier om een goede luisterhouding, onthouden van wat er gezegd wordt en verschillen horen tussen woorden en klanken. We hebben het dan ook over het werkgeheugen. Een goed werkgeheugen betekent dat je 5 opdrachten achter elkaar kunt onthouden.

“Moeder zegt tegen Lisa (8): Hang je jas op, schoenen onder de kapstok, pak je tas uit, berg deze ook op en doe de deur dicht. Vijf minuten laten kijkt moeder weer en Lisa heeft nog niks gedaan. Moeder wordt boos en gefrustreerd en gaat mopperen.”

6.    Lezen, schrijven en rekenen

In de bovenste laag is je kind klaar om te leren lezen, schrijven en rekenen. Ook hier blijft het belangrijk dat kinderen veel bewegen, veel buitenspelen en zelf verschillende dingen ervaren. Niet alleen kinderen maar ook volwassenen leren door bewegen. Dus als je kind de hele dag stil heeft gezeten op school, laat het thuis buiten spelen! Dit is goed voor het lichaamsbesef, ontspannend voor de ogen en ze doen op verschillende gebieden vaardigheden op.

 

Herkenbaar? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang gratis mijn nieuwste E-book: Help, mijn kind kan (nog) niet rekenen.

Wil jij ook van leerprobleem naar leeroplossing met je kind? Neem dan contact met mij op.

Benieuwd naar wat ik voor jullie kan betekenen, bekijk dan hier mijn aanbod.