De zin en onzin van leeskilometers…

Deze week kwam er een meisje uit groep 4 bij mij in de praktijk die het advies van school had gekregen om leeskilometers te maken. De ouders hadden dit gedaan alleen het bleek geen effect te hebben. Het leesplezier verdween en het lezen verbeterde niet. Deze ouders gingen verder zoeken en kwamen bij mij uit.

Door middel van een paar testen en observaties kon ik achterhalen waar het probleem lag.

En wat bleek?

  • Haar ogen waren nog niet helemaal klaar om lezen. Ze had moeite met het maken van oogsprongen (saccades), hierdoor was ze steeds kwijt waar ze gebleven was met lezen.
  • Haar linkeroog richtte hoger dan haar rechter. Daardoor dansen de letters voor haar ogen. Je kunt je voorstellen dat lezen dan veel energie kost.
  • Als baby had ze niet gekropen en toen ik haar vroeg om te kruipen kon ze zich niet kruislings bewegen. Ze tilde eerste haar rechterarm en been op en daarna haar linkerarm en been. Daardoor heeft ze moeite met links en rechts en weet ze niet goed aan welke kant ze ook al weer moet beginnen met lezen.

Dus als je extra oefent met lezen en je merkt geen tot weinig resultaat, stop dan. Want waarschijnlijk is er dan iets anders aan de hand waardoor het lezen (nog) niet goed lukt. Het probleem hoeft dan niet te zitten in slecht onderwijs of in motivatieproblemen bij een kind. Een belangrijke oorzaak kan zijn dat deze kinderen bijvoorbeeld nog iets te doen hebben met hun ogen of lichaam om tot leren te komen.

Groetjes,

Juf Joke

P.s. Wil je meer informatie over wat kinderen nodig hebben om tot leren te komen? Kijk dan eens op www.leerpiramide.nl