10 tips voor het 10-minuten gesprek

We zitten alweer in de maand februari en dit betekent dat er op veel scholen 10-minuten gesprekken worden gehouden. Voor veel ouders een moment om te horen hoe het met hun kind op school gaat. Deze gesprekken worden op de meeste scholen twee tot drie keer per jaar gehouden met als doel om te vertellen hoe het met je kind op school gaat. Vaak worden de schoolresultaten en de cito resultaten besproken.

Voor sommige ouders zijn deze gesprekken erg spannend, vooral als er problemen zijn. Ook voor ouders waarvan kinderen geen leerproblemen ervaren kunnen deze gesprekken erg waardevol zijn.

Voor jullie heb ik 10 tips op een rij gezet om deze gesprekken goed voorbereid in te gaan.

  1. Maak een lijstje met wat je wilt bespreken op school en wat je belangrijk vindt.
    Denk hierbij aan: Welke vakken vindt mijn kind leuk, met wie gaat het veel om en wanneer is mijn kind in zijn element.
  1. Vraag je eigen kind wat het wil dat er besproken wordt. Wat vinden ze leuk op school, welke vrienden hebben ze en wat vinden ze (nog) lastig. Op deze manier kun je de leerkracht waardevolle informatie geven en betrek jij je kind bij zijn leerproces.
  1. Begin het gesprek met een compliment naar de school of de leerkracht. Dit zorgt ervoor dat je het gesprek positief begint.
  1. Als de leerkracht slecht nieuws vertelt over je kind, kan dat hard aankomen. Het gaat om je kind en je wilt niks liever dan dat het goed gaat. Vraag dan aan school wat zij aan het probleem gaan doen en vraag wat jezelf kunt doen.
  1. Ook als er geen problemen zijn met je kind op school kun je vragen naar het gedrag van je kind in de klas. Hoe de leerkracht je kind ervaart en wanneer het in zijn element is.
  1. Als er problemen zijn thuis, waar school niks over weet, dan is dit een goed moment om het aan te geven bij de leerkracht. Wees hierbij niet bang om te delen, leerkrachten kunnen vaak waardevolle tips en ideeën hebben en je hierbij ondersteunen. Ook als zij het antwoord niet weten kunnen zij je vaak doorverwijzen naar mensen of instanties die je wel kunnen helpen.
  1. Als er leerproblemen zijn en er moet thuis extra geoefend worden bedenk dan goed wat haalbaar is. Vaak werken de kinderen met leerproblemen al heel hard op school. Als er dan thuis veel geoefend moet worden na schooltijd vraagt dit veel van je kind. Ook kan je dit natuurlijk altijd in overleg weer aanpassen, als je merkt dat je kind meer aan kan of wanneer het juist teveel is voor je kind.
  1. Merk je dat je meer vragen hebt en dat de tijd te kort is? Maak dan een vervolgafspraak, 10 minuten zijn vaak zo om.
  1. Vraag of school de gemaakte afspraken op papier zet zodat jullie daar later weer op terug kunnen komen tijdens een vervolgafspraak. Ook kan het een geheugensteuntje zijn na afloop als er veel besproken is.
  1. Blijf tijdens de gesprekken rustig en durf om verduidelijking te vragen als je de leerkracht niet goed begrijpt. Houd in gedachten dat jullie hetzelfde doel hebben, namelijk het beste voor je kind.

Vooral tijdens slecht-nieuws gesprekken kan het gevoel ontstaan dat er van alles mis is met je kind,  probeer dan altijd te benoemen wat er wel goed gaat. Je kunt de leerkracht ook vragen naar welke kwaliteiten er wel zijn en hoe jullie vanuit daar verder je kind kunnen begeleiden.

Veel succes de komende weken met de gesprekken! Laat me weten of je iets aan mijn tips hebt.

Juf Joke

P.s. Wil je meer informatie over wat kinderen nodig hebben om tot leren te komen? Kijk dan eens op www.leerpiramide.nl

Post a comment