Leesproblemen, spellingsproblemen en dyslexie

Heeft je kind geen leesplezier? Haalt het letters of klanken door elkaar? Leest het een tekst, maar begrijpt het niet waar het over gaat? Vaak zie je dat deze kinderen een andere leerstijl hebben of iets te doen hebben met hun ogen of oren. Bij hardnekkige problemen op dit gebied wordt er ook wel over dyslexie gesproken.

Bij dyslexie gaat lezen, spellen en ook schrijven, gezien de leeftijd en het onderwijsniveau, veel te moeizaam. Terwijl iemand wel een gemiddelde intelligentie heeft. Om in aanmerking te komen voor een verklaring ga ja naar een orthopedagoog of een psycholoog voor een dyslexie onderzoek. Je kunt dan een verklaring krijgen waarmee je extra tijd en begeleiding kunt krijgen. In de praktijk zie ik dat veel kinderen niet in aanmerking komen voor een verklaring. Maar daar hoeft de hulp natuurlijk niet te stoppen. Ook wanneer je kind wel een dyslexie verklaring heeft kun je mij inschakelen voor de begeleiding.

Een andere oorzaak van lees- en spellingproblemen kan een andere leerstijl zijn, ook wel beelddenken genoemd. Deze kinderen leren visueel en slaan hierbij informatie op als een plaatje. Een methode die ik hierbij vaak met succes gebruik is “Ik leer anders”.

Daarnaast kijk ik ook altijd naar de samenwerking van de ogen. De oogspieren zijn nog niet altijd goed ontwikkeld als kinderen beginnen met lezen. Hierdoor kunnen de ogen nog niet goed samenwerken wat ervoor zorgt dat lezen veel energie vraagt en ten koste gaat van het leesplezier en resultaat. Door een visuele screening te doen breng ik de samenwerking in beeld en kunnen we waar nodig extra oefeningen doen om de samenwerking van de ogen te verbeteren.

Verder kan een oorzaak liggen op auditief gebied. Goed kunnen horen betekent meer dan het gehoor alleen. Het gaat hier om een goede luisterhouding, onthouden van wat er gezegd wordt en verschillen horen tussen woorden en klanken. Ook hebben we het dan over het werkgeheugen. Een goed werkgeheugen betekent dat je 5 opdrachten achter elkaar kunt onthouden. Deze auditieve problemen kunnen ook nog in de bovenbouw voor problemen zorgen, maar worden niet altijd onderkent.

Wat je niet moet vergeten is dat kinderen eerst een aantal ontwikkelingsfases moeten doorlopen om überhaupt te kunnen leren lezen, schrijven en rekenen. DE stelling dat hoe eerder we kinderen laten lezen, des te eerder ze kunnen lezen, is dan ook onjuist. Wanneer je probeert bepaalde fases voorafgaand aan het lezen te versnellen, vergroot je juist de kans op leesproblemen. Gelukkig zijn er voldoende oefeningen om onvoldoende geïntegreerde fases alsnog te integreren en kinderen de juiste bagage te geven zonder lees, schrijf en rekenproblemen te kunnen leren. Wil je meer weten over de verschillende fases, bekijk dan mijn model de piramide.

Wil je meer weten of een afspraak maken neem dan vrijblijvend contact met mij op, info@jufjoke.nl of 06-81553380.